Vše o metalových, hard rockových a rock 'n' rollových skupinách

Počátky: konec 60. let a začátek 70. let

14. dubna 2009 v 14:20 | Amycus |  Metal
Roku 1968 se počal utvářet zvuk, který se později stal známý jako heavy metal. V lednu toho roku se na debutovém albu sanfranciské kapelyBlue Cheer s názvem Vincebus Eruptum objevilacover verze známého hitu "Summertime Blues" od Eddieho Cochrana. Tato skladba je ve všeobecnosti považována za první heavymetalovou nahrávku.Ten samý měsíc vyšlo rovněž album Steppenwolf od stejnojmenné kapely, které obsahovalo také píseň "Born to Be Wild" zmiňující se o "heavy metalu". V červnu t. r. se na světlo světa dostaly další dvě nahrávky, které se zapsaly do dějin: "Think About It" od The Yardbirds (B-strana jejich posledního singlu), kde kytaristaJimmy Page uvedl metalový zvuk, později ohromně populární; a horký kandidát na první heavymetalové album vůbec:In- A-Gadda-Davida od Iron Butterfly se stejnojmennou 17minutovou titulní skladbou. V srpnu t. r.The Beatles svým singlem "Revolution" vytvořili nový standard pro zkreslení, používané při nejúspěšnějších hitech. Jeff Beck Group , jejichž lídr předtím zastával místo kytaristy v The Yardbirds, vydali své debutové album toho samého měsíce: Truth obsahoval jedny z "nejžhavějších, nejostřejších, nejpřímočařejších humorných zvuků všech čas," čímž připravil půdu pro novou generaci metalových kytaristů.V říjnu debutovala živou nahrávkou Pageova nová kapelaLed Zepelin. V listopadu kapelalove Sculpture, kde byl kytaristou Dave Edmunds vydala album Blues Helping, na kterém představila hřmotivou, agresivní verzi Chačaturjanové písně "Šavlový tanec". Beatlesácké tzv. Bílé album, které rovněž vyšlo v listopadu, obsahovalo "Helter Skelter" - skladbu, která se stala jednou z nejhlučnějších písní vydanou takovou významnou kapelou.
V lednu 1969 Led Zeppelin vydali stejnojmenné debutové album, které se záhy umístilo na 10. místě v albovém žebříčku amerického hudebního týdeníku Billboard. V červenci se konal Atlanta Pop Festival, kde vystupoval Zeppelin a rovněž rockové trio Grand Funk Railroad inspirované skupinou Cream. Další Creamem inspirované seskupení - Leslie West - vydalo t. m. Album Mountain, obsahující tvrdé blues-rockové kytary a vřeštivé vokály. V srpnu se tato skupina - mezitím přejmenována na Mountain - zúčastnila na Woodstocku, kde hrála víc než hodinu.Debutové album Grand Funk Railroad s názvem On Time vyšlo rovněž v srpnu. Na podzim zaznamenalo fenomenální úspěch Led Zeppelin II a singl "Whole Lotta Love" se dostal na 4. příčku v žebříčku populární hudby časopisu Billboard. Metalová revoluce se právě začala.
Led Zeppelin definovali klíčové prvky nového žánru. Přispěli k tomu Pageova značně zkreslená kytarová hra a Plantovy dramatické, srdcervoucí vokály.Při konstituovaní žánru byli právě tak důležité i kapely, u kterých byl více v oblibě stabilnější, "ryzejší" heavymetalový sound. S tohoto pohledu byli klíčovými nahrávky od Black Sabbath (Black Sabbath a Paranoid) aDeep Purple Deep Purple in rock).Black Sabbath vyvinuli mimořádně tvrdý sound. Zčásti má na tom zásluhu pracovní nehoda, která se přihodila Tonymu Iommimu v roku 1966. Jelikož nebyl schopný normální hry, musel přeladit svou kytaru, aby mu hra nezpůsobovala takovou bolest, a musel se spoléhat na silové akordy, kvůli jejich poměrně jednoduchému prstokladu.Deep Purple v prvních létech neměli vyhraněný styl, nicméně počnouc rokem 1969 se kapela, vedená vokalistou Ianem Gillanem a kytaristou Ritchiem Blackmorem, začala ubírat směrem k novovznikajícímu heavymetalovému stylu.V roku 1970 bodovali ve významných britských hitparádách Black Sabbath s písní "Paranoid" a Deep Purple s "Black Night". Také tři další britské kapely vydali toho roku své debutové alba, které se nesli v duchu heavy metalu: Very 'eavy... Very 'umble od Uriah Heep, UFO 1 od UFO a Sacrifice od Black Window. I když jejich styl se obyčejně nepovažuje za heavy metal, Wishbone Ash zavedli do praxe styl dvou kytar - rytmické a sólové, čímž inspirovali mnohé budoucí metalové kapely. Okultní tematika a obrazotvornost kapel Black Sabbath, Uriah Heep a Black Widow měli rovněž podstatný vliv; Led Zeppelin začali klást důraz na podobné prvky od svéhočtvrtého alba vydaného roku 1971.
Tony Iommin a Ozzy Osbourne zBlack Sabbath při živém vystoupení 29.ledna 1973.
Na druhém břehu Atlantiku určovala kurz Grand Funk Railroad, "komerčně nejúspěšnější americká heavymetalová kapela od roku 1970 až do svého rozpadu roku 1976 uvedla do praxe nový výraz, který byl v sedmdesátých letech synonymem úspěchu: soustavné koncertování."Dalšími metalovými kapelami z USA byli Dust (první deska 1971), BlueÖyster Cult (1972) a skupina Kiss (1974).
V Německu debutovala roku 1972 albem Lonesome Crowkapela Scorpions.
Blackmore, jehož virtuozita se projevila na albu Deep Purple MachineHead(1972), opustil skupinu roku 1975 a založil kapelu Rainbow. Tyto kapely si získali přízeň publika neustálým koncertováním a svým stále se zlepšujícím šoumenstvím.Spornou otázkou zůstává, jestli tvorbu těchto a dalších průkopnických kapel možno považovat vskutku za "heavy metal" nebo prostě jenom za "hard rock". Ty, mající blíže k bluesovým kořenům či zakládající si na melodice v současnosti většinou spadají do druhé kategorie. Vynikajícím příkladem jsou AC/DC, kteří debutovali roku 1975 albem High Voltage. Encyklopedie Rolling Stone z roku 1983 píše o "australské heavymetalové kapele AC/DC..."Rockový historik Clinton Walker tvrdí, že "nazývat AC/DC heavymetalovou kapelou bylo nepřesné v létech sedmdesátých a nic se na tom nezměnilo ani v současnosti.... Jsou rokenrolovou kapelou, která zkrátka hraje tak tvrdě, jako se to vyžaduje v metalu. Nejedná se tu pouze o otázku definicí, ale rovněž o to, že je třeba jasně rozlišovat mezi samotným stylem, a tím, k čemu se hlásí fanoušci. Ian Christe píše jako se Ozzy Osbourne stal "mluvčím šílenosti rockových hvězd a získal naprostou oddanost heavymetalových zatracenců."
Britská kapela Judas Priest, debutující albem Rocka Rolla roku 1974, je po Black Sabbath další kapelou, kterou je třeba brát do úvahy. Christe píše o tom, jako Black Sabbath
"... nabídli posluchačům něco víc než tři akordy a dobrou show - ale jejich obecenstvo chtělo pátrat dál po zvucích s podobným účinkem. V polovině 70. let bylo možno metalovou estetiku vystopovat jako bájnou bestii v náladové base a složitých zdvojených kytarách Thin Lizzy, v jevištní stylizaci Alice Coopera, v excelující kytaře a pompézních vokálech Queen a hřmotných středověkých námětech Rainbow. Potom ale, následujíce Sabbath, vyrazili z Birminghamu Judas Priest, aby tato rozličná nejsvětlejší místa hardrockové zvukové palety spojili a zesílili. Poprvé se z heavy metalu stal žánr sám o sobě."
Navzdory tomu, že se ani jedno album Judas Priest až do 80. let nedostalo do žebříčku 40 nejlepších alb v USA, kapela bývá pokládána za následovníka sabbathovského heavy metalu. Používajíc dvě kytary, prudké tempa a čistější kovový zvuk bez bluesových vlivů, vytvořili standard, kterým se řídilo nesčetné množství budoucích skupin.Heavy metal sice získával stále větší popularitu, no kritici tuto muziku neměli příliš v lásce. Nelíbilo se jim sice, že heavy metal převzal se show biznisu různé obchodnické triky (vizuální stránka projevu apod.), no největší námitky měli k bezmyšlenkovitosti hudebního a textového ponímaní: v recenzi alba Black Sabbath, jež napsal počátkem 70. let popřední hudební kritik RobertChristgau, se metal popisuje jako "pochmurní a dekadentní...nedůvtipné, nestydaté ožebračování."
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Co poslouchá te ?

Metal 34.8% (8)
Rock 34.8% (8)
Pop 13% (3)
Hip Hop 17.4% (4)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama